Koeajo käytetty Eura Mobil Activa – Vaihtoehto uudelle

Helsinki Caravan tarjosi koeajoon runsaat pari vuotta vanhan, mutta siististi pidetyn vaihtoyksilön. Ainoastaan satasen nopeusrajoitustarra hiukan kieli siitä, että menossa on jo toinen kierros maapallon ympäri.

Viime kesänä B-kortilla ajettavien paketti- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luovuttiin. Alkovimallin ilmanvastuskerroin on vain sitä luokkaa, että moottoritiellä saa pitää nilkan suorana lähes koko ajan. Tämä toki näkyy myös kulutuksessa, sillä se pomppaa pari litraa hetkessä vauhdin noston myötä.

Fiatin tuttu tekniikka 130 –heppaisella dieselillä ja kuusivaihteisella manuaalilaatikolla hoitaa tehtävänsä, mutta ylimääräistä tehoreserviä ei ole tarjolla. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa kesti 12.9 sekuntia, joten ohituksiin kannattaa varautua huolella ja harkiten. Vaihteensiirto onneksi toimii sulavasti, sillä kaikille kuudelle vaihteelle riittää tarvetta.

Leiriytyessä alkovimallin hyödyt tulevat parhaiten esiin. Ohjaamon päällä on aikuisillekin tilava parivuode ja sen näppärästi kaasupumpuilla taittuva pohja. Neljä henkilöä mahtuu pöydän ääreen, mutta kääntyviä kapteenintuoleja ei ole. Takana sijaitsevalle parivuoteelle saa suorastaan kiivetä, sillä sen alla oleva takatalli on reilun kokoinen. Kyytiin mahtuu vaikka skootteri heittämällä ja pyöräteline takana on myös monille hyödyllinen varuste. Suihkun ympärille fiksusti levittyvä suoja on myös hienosti suunniteltu ja toteutettu.

Vähän käytetty matkailuauto voi hyvinkin olla monelle vaihtoehto uudelle autolle. Kalleimmat kilometrit tässäkin 68 000 kilometriä ajetussa yksilössä olivat jo takana. Kolmessa vuodessa tällaisen matkailuauton hinta putoaa noin 30 prosenttia, joten lähes uudenveroiseen autoon voi päästä noin 20.000 euroa edullisemmin pakasta vedettyyn verrattuna. Tietysti lisävarustelu on yksilöllistä, mutta itse ainakin annoin arvoa esimerkiksi peruutuskameralle ja jo aiemmin mainitulle pyörätelineelle.

Täysintegroitu, puoli-integroitu vai alkovimalli, mikä näistä on paras? Se tietysti riippuu käyttötarkoituksesta ja vaikuttaa myös auton ulkonäköön merkittävästi. Vaikka Eura Mobil Activa on tilava seitsemänmetrinen auto, ei se tunnu erityisen suurelta ajossa. Korkeutta löytyy peräti 3.2 metriä, joten se on syytä ottaa huomioon katosten alle ajettaessa. Ja se korkein kohta on tietysti ohjaamon päällä olevan alkovipatin kohdalla, joten osumia ei juuri saa anteeksi.

 

Eura Mobil Activa one 690 HB vm. 2018
Koeajoauton hinta Helsinki Caravanilla: 51.400 €, uutena noin 75.000 € varusteineen
Rekisteröity kuudelle hengelle
Kuutiotilavuus: 2287 cm3 (Fiat JTD)
Teho: 130 hv
Vaihteisto: 6 –vaihteinen manuaali
Auton pituus: 6990 mm
Auton korkeus: 3200 mm
Omamassa: 2880 kg
Kokonaispaino: 3500 kg
Vetokyky: 2000 kg
Koeajon kulutus: 12.3 l/100 km

 

Jälkimaku
Alkovimallinen Eura Mobil on fiksun oloinen tuote, myös käytettynä. Siististi pidetty auto ei juuri uudelle häpeä ja kaikkia lisävarusteita ei tarvitse enää hankkia, sillä ne on jo kertaalleen maksettu. Ainoastaan sähkötoiminen matkustamon astinlauta kiukutteli pariin otteeseen viikonlopun aikana, muuten kaikki pelasi niinkuin kuuluukin hyvin pidetyssä autossa.

Plussat
Lämpöä riittää pakkasellakin
Hinta on tippunut sopivasti

Miinukset
Etupenkkiläiset on eristetty matkustamon toiminnasta
Alkovimallin ilmanvastuskerroin

Teksti ja kuvat Petri Matikainen