LMC Element T608

Laadukas ja näppärän kokoinen

Puoli-integroitu LMC lyhyenä versiona vaikuttaa aika kompaktin kokoiselta alle seitsemän metrisenä. Omamassa ajovalmiina on yli kolme tonnia, mutta kun Fiatin dieselissä on vain 140 hevosvoimaa ja automaattivaihteisto, se kuulostaa aika vaatimattomalta tämän kokoisen korin kuljettamiseen.

Kiihtyvyys on kuitenkin ihan sopivan pirteää, sillä yhdeksänvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin tarjoamaa vääntöä mallikkaasti. Satasen vauhdissa kierroksia on koneessa vain 1500, joten rauhallisella marssivauhdilla kulutus pyörii kymmenen litran tuntumassa. Kesäkuun alusta alkaen tälläkin autolla on saanut ajaa moottoritiellä 120 km/h, mutta silloin kaasu lähes pohjassa ajaen kulutus kasvaa helposti muutamalla litralla.

Kun LMC Element on saatu parkkiin, on aika tutustua mukavan näköiseen sisustukseen ja sen ”layoutiin”. Nykyisin ledivaloilla saadaan sisätilat valaistua upeasti epäsuoralla valolla ja auto tuntuu olevan täynnä fiksuja oivalluksia. Pöydän ääreen mahtuu neljä henkeä kun etumatkustajien kapteenintuolit käännetään ympäri. Matalalattiaversion sisätilan korkeus riittää pitkillekin henkilöille ja oviaukko on leveää mallia. Auto on rekisteröity neljälle henkilölle, mutta parhaimmillaan se on ns. pariskunta-autona.

Takana sijaitseva saarekevuode on mukava ja ylävuoteet etuosassa laskeutuvat ja nousevat kätevästi sähköllä. Sähköinen lattialämmitys on Elementissä nykyään vakiovaruste ja lämmönjakelusta huolehtii Truma Kombi 6E –ilmakeskuslämmitys. Kaasulla voi pitää jääkaapin kylmänä ajon aikana ja sen avulla saa keitotkin kiehautettua liedellä tarvittaessa. LMC kuuluu laadultaan arvostettuun Hymer –konserniin ja sitä pidetään yleisesti laadukkaana saksalaisena tuotteena myös talvisissa olosuhteissa. Trooppisen lämpimänä yönä on tuuletusikkunoita pidettävä auki hyttysverkon kera, sillä koeajoauton ainoa ilmastointi oli auton ohjaamo-osassa ja toimi tietysti vain ajon aikana.

Italialaista alkuperää oleva Fiat Ducaton matalalattiainen alusta vaikutti ajettavuudeltaan ihan kelvolliselta. Automaattina tämä huomattavasti mukavampi matkakumppani kuljettajalle kuin manuaali ja suorituskykykin on ”väkisin vaihdettavaa” parempi. Ihan mielenkiinnosta mittasin nollasta sataan arvoksi hiukan alle 20 sekuntia, manuaalivaihteinen oli viimeksi mitatessani noin sekunnin hitaampi. Polyuretaanirunko ja lasikuitupohja tekevät rakenteesta jämäkän, mutta haittapuolena on alustan äänet ajon aikana. Matalan lattian ansiosta ei tarvita sähköporrasta eikä korokkeita ja sisäänkäynti on helppoa 70 senttiä leveän oven ansiosta. Myös tavaratilaa on riittävästi lähes kolmen kuution kokoisessa takatallissa ja se voidaan lastata kummalta puolelta tahansa, mutta lastausaukosta ei esimerkiksi polkupyörä mahdu sisään.

Syksyn tullen valojen merkitys kasvaa matkailuautoissakin. Ajovalot olivat kohtuullisen hyvät, varsinkin kun kyseessä olivat vielä halogeeniajovalot. Sisustan valaistus on suorastaan upea niin kuin jo mainitsinkin ja modernien leditakavalojen dynaamiset vilkut erottuvat kaikissa olosuhteissa. Pimeässä peruutellessa olisin kaivannut tehokkaampia peruutusvaloja tai vaikkapa peruutuskameraa, mutta sellainenkin LMC Elementiin on lisävarustelistalta saatavissa. Jatkovarrelliset peilit voisivat olla mielestäni kookkaammat, ainakin se helpottaisi peruuttelua ja kaistanvaihtoa, sillä katvealuetta auton ympärille jää nykyisellään aika paljon.

Plussat
Automaattivaihteisto sopii hienosti tähän autoon
Laadukkaan oloiset materiaalit ja valaistus

Miinukset
Kompaktin oloinen, mutta hiukan ahtaan tuntuinen
Matkustamon ajomelu huonokuntoisilla teillä

Jälkimaku

LMC Element tuntuu erittäin laadukkaalta tuotteelta kun siinä asutaan ja eletään. Automaattivaihteisto toimii sen verran sulavasti, että valitsisin tämän ehdottomasti vaihteistoksi manuaaliin verrattuna. Fiatin alusta on hinta-/laatusuhteeltaan todettu toimivaksi ja se on vallan yleinen matkailuautojen alustana.

LMC Element T608 (Fiat 2.3 140)
Koeajoauton hinta 78.730 €
Alusta Fiat Ducato 35 2.3 I MJT
Teho 140 hv
Vääntö 350 nm
Omamassa ajovalmiina 3080 kg
Kokonaismassa 3500 kg (B-kortti riittää)
Auton pituus 698 cm
Leveys 232 cm
Korkeus 292 cm
Sisäkorkeus 212 cm
Tiiviysturva 12 vuotta
Koeajon kulutus 11.1 l/100 km

Teksti ja kuvat Petri Matikainen