Talvi on parasta aikaa matkailuauto- ja vaunuhankinnoille

Helsinki Caravan tekee syksyn aikana 40 % seuraavan vuoden uusien tuotteiden myynnistään. –Siksi alkutalvi on parasta aikaa ostaa matkailuauto- tai vaunu. Varastot eivät ole koskaan niin suuret kuin tammikuussa, sanoo toimitusjohtaja Atso Muuronen.

Muuronen johtaa Helsinki Caravania jo toisessa polvessa, isä perusti yrityksen vuonna 1976. Alaa Muuronen on seurannut jo pikkupojasta saakka. Tämän päivän matkailuauto- ja vaunubisnes on tyystin toisenlaista kuin yrityksen alkuaikoina.

– Vaunut ja autot kehittyvät jatkuvasti. Jopa ihan muutaman viimeisenkin vuoden aikana muutos on ollut suuri, Muuronen sanoo.

Kaikkien muutoksien perusteelliseen listaamiseen ei yksi lehtijuttu edes riittäisi. Suurin muutos lienee se, että vielä pitkään 1980-luvullekin asti tarjolla oli pelkästään matkailuvaunoja, Ensimmäiset matkailuautonsa Helsinki Caravankin myi Vantaan Kaivokselan liikkeessä vasta vuonna 1987.

Nykyisellä paikallaan Vantaan Kivistössä ja Tampereen moottoritien kupeessa yritys on toiminut jo 30 vuotta.

–Vaunutkin myytiin ennen pitkälti sellaisina kuin ne olivat meille tehtaalta tullessaan. Tänään ne varustellaan hyvin yksilöllisesti. Omavaraisuus lisääntyy. Jos autolla tai vaunun kanssa lähdetään Norjaan, niissä on isot vesisäiliöt ja suihkut sekä kattavat ja tehokkaat aurinkosähköjärjestelmät, Muuronen luettelee.

Helsinki Caravanin liikkeestä Vantaan Kivistöstä karavaanari löytää kattavan valikoiman uusimpia matkailuajoneuvomalleja jokaiseen makuun ja käyttötarkoitukseen. Yritys edustaa uusia Dethleffs-, Sunlight-, Kabe-, Adria-, ja Sun Living -matkailuautoja, sekä Dethleffs-, Kabe- ja Adria -matkailuvaunuja, joiden joukosta on helppo löytää suosikkinsa.

Puhumattakaan kattavasta käytettyjen matkailuautojen- ja vaunujen valikoimasta.

–Myymme vuosittain kaikkiaan 250 – 280 vaunua ja autoa, niistä kaksikolmasosa on käytettyjä. Liikevaihto oli 8,4 miljoonaa euroa vuonna 2019, Muuronen luettelee.

Käyttäjäkunta laajenee

Perinteisten leirintäaluekaravaanareiden rinnalla on tullut yksi kokonaan uusi matkailuautojen käyttäjäryhmäkin: retkeilyautoilijat, jotka eivät juurikaan käy leirintäalueilla, vaan esimerkiksi harrastustensa takia ajellessaan pysäköivät autonsa matkan varrella levähdyspaikoille.

– Retkeilyautoilija voi harrastaa vaikkapa metsästystä, kalastusta tai maastopyöräilyä ja heidän matkailuautonsa on varustettu mm. aurinkopaneeleilla ja inverttereillä, Muuronen kertoo.

2000-luvun suuria mullistuksia matkailuauto- ja vaunubisneksessäkin on sosiaalinen media.

– Siihen mekin olemme panostaneet voimakkaasti. Meillä on Facebookissa 35 000 tykkääjää ja Instagramissakin lähes 1800 seuraajaa. Uutiskirjeen tilaajiakin on yli 3000 ja he ovat itse oma-aloitteisesti tuon uutiskirjeen tilanneet. Pyrimme ottamaan kaikista vaunuista ja autoistamme vähintään 20 kuvaa ja kahdesta pisteestä pyöriteltävän 360-panoraamakuvan verkkosivuillemme, Muuronen sanoo.

Helsinki Caravanin voimakas panostus verkkosivujen kuviin ja sisältöön hyödyttää myös kaukaa, jopa Lapista saakka liikkeeseen matkustavia asiakkaita.

–360-kuvaa verkkosivuilla pyörittämällä he pystyvät katsomaan jo edeltä käsin vaikkapa keittiökalusteiden ja ovien siisteyttä sekä kulumia. Tällaista mahdollisuutta ei ennen tietysti ollut, Muuronen sanoo.

Edullinen rahoitus

Tänä päivänä asiansa hoitaneelle asiakkaalle rahoituskaan ei ole ongelma: isojakin hankintoja voi tehdä pitkällä maksuajalla ja kohtuullisilla kuukausierillä.

–Kun itse myin aikoinaan ensimmäiset matkailuvaunut, käsirahan piti kattaa 30 prosenttia kaupasta ja maksuaikaa käytetylle vaunulle sai 15 kuukautta ja uudelle 18 kuukautta. Osamaksuissa todellinen korko olo jopa yli 30% osamaksulisineen. Tänä päivänä rahoitussysteemit ja joustot ovat ihan toista luokkaa, rahoituksen saa todella edullisesti, Muuronen sanoo.

Muuronen korostaa karavaanarimatkailun ekologisuuutta.

– Matkailuautoilla ajetaan vuodessa keskimäärin 8200 km ja vaunua vedetään n 3500 km. Asumisvuorokausia kertyy n. 55 vuodessa.   Ajelu tapahtuu pääasiassa täällä Suomessa, ja silloin karavaanareiden rahatkin jäävät kotimaahan. Lento- tai laivamatkustajaliikenteeseen verrattuna matkailuautolla liikkuva tai vaunua perässään vetävä karavaanari matkustaa todella ympäristöystävällisesti.

Suurin haaste yhä kasvavalle karavaanarimatkailulle onkin sen ympärille rakennettu infra.

– Toivottavaa olisi, että karavaanarialueet pysyisivät kehityksessä mukana. Kun alalla on mennyt hyvin jo monta vuotta, eivät kaikki paikat Euroopassa ole tahtoneet pysyä kehityksessä mukana. Monin paikoin Suomessa haasteisiin onkin vastattu. Golfkenttienkin kupeeseenkin on jo rakennettu suihkujen kaltaisia karavaanaripalveluja. Laskettelurinteiden kupeessahan näitä palveluja on tarjottu jo pitkään, Muuronen sanoo.

Muutos on mahdollisuus

Helsingin messut ja suurnäyttely heti vuoden alussa on Helsinki Caravanille yksi vuoden tärkeimmistä tapahtumista. Siellä katsastellaan kesää ajatellen uusia tuotteita.

–Alan asiakkaille juuri vuoden alku on parasta aikaa tehdä hankintoja. Varastot eivät koskaan ole niin suuret kuin tammikuussa. Vuoden alussa myyjilläkin on hyvin aikaa paitsi neuvoa kaupanteossa, myös varustaa ja huoltaa myytävää kalustoa. Varsinkin varusteita ehditään hyvin pohtia ajan kanssa.

Helsinki Caravanin palveluksessa on 15 työntekijää.

– Tämä ei missään nimessä ole yhden miehen show. Osaava henkilökunta on ehdottomasti avainasemassa.  Kun ala muuttuu valtavasti, on tärkeää olla innostunut alasta ja halukas oppimaan jatkuvasti uutta. Muutos on nähtävä mahdollisuutena, eikä uhkana, Muuronen korostaa.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski